Lunaworx
interview
interview
Lunaworx ontwerpt de ene dag een set en verzint de andere dag hoe ze zoveel mogelijk klanten bij een eet-concept kunnen krijgen. Ze ontwerpen niet alleen, maar maken ook zelf dingen in hun werkplaats. Lunaworx creëert op maat gemaakte evenementen en creatieve oplossingen. Ze zoeken steeds meer de richting op van het creatieve concept, in plaats van alleen de uitwerking. Lunaworx huurt vanaf 2014 bij het UCL en vindt vooral de connectie met andere creatieve ondernemers een groot voordeel.
‘Wij ontwerpen en creëren dingen waar mensen blij van worden. Dat kunnen meubels, terrassen of evenementitems zijn. Ook doen we veel ‘eten ontwerp’. Dit houdt in dat we een leuk concept verzinnen met een recept en daarmee trekken we het land rond langs diverse food festivals.
Voor verschillende opdrachtgevers verzorgen we ook cateringwerk en de vormgeving voor reclamefilms en televisieseries. Het werkveld is dus erg breed, maar het heeft allemaal met een creatief niveau of ontwerp te maken.’
‘Veel van onze klanten hebben te maken met strikte deadlines. Wij hebben een breed netwerk vanuit onze filmachtergrond, dus we kunnen altijd kwalitatief hoog en snel produceren.
We doen ook internationale projecten. Zo hebben we een flesje Orangina gemaakt voor PepsiCo. Op het laatste moment wordt dit bedacht en de wat grotere bedrijven kunnen dit dan niet uitvoeren. Wij kunnen uit een blok piepschuim een fles maken in drie dagen tijd. Dit komt allemaal voort uit het tempo van de filmindustrie, dat erg hoog ligt.’
‘Wij zijn onderscheidend in het geval van ‘kan niet, bestaat niet.’ We gaan altijd uit van zo lang het verzonnen kan worden, kan het gemaakt worden. Als we een recept willen maken, kopen we een aantal producten en kruiden. We beginnen gewoon met iets te maken.
Bij food festivals werken we het liefst met (een soort van) afvalmateriaal. Wij zoeken naar producten die onbruikbaar lijken, maar waar je wel iets lekkers van kunt maken. We kennen bijvoorbeeld een boer die producten heeft waar hij niet zo snel van afkomt, omdat mensen het niet begrijpen. Juist met dit soort producten gaan wij aankomende zomer op food festivals staan. Dit verhullen we dan in een mooi verhaal.
In onze ontwerpen zit een hoog hergebruikgehalte. Alle terrassen e.d. zijn gemaakt van afvalmateriaal. Onze inspiratie komt gewoon uit het hoofd. Als we een idee hebben, gaan we er gelijk mee aan de slag. Bij opdrachten kijken we naar wat voor soort bedrijf het is en welke afvalstromingen zij zelf hebben. Op die manier kunnen wij daar misschien iets in terug laten komen in de dingen die we maken. Het is leuk als de gasten op een evenement iets herkennen en het terug zien in een andere vorm.’
‘Het verbinden van mensen. Het grootste deel van een project is dat er verbinding wordt gemaakt met mensen in ons netwerk en mensen die minder snel aan projecten gekoppeld kunnen worden. Er zijn ‘hypercreatieve’ mensen die wel veel kunnen, maar niet een stap kunnen maken in de zakelijke richting. Wij proberen om juist informatie en kennis te delen met de creatievelingen en dat te vertalen naar een marktwaardig concept. Binnen ons netwerk vinden we het leuk om samen te brainstormen en verschillende sectoren met elkaar te verbinden. We doen veel dingen echt op gevoel.’
‘We zijn met een aantal televisieseries en een reclameconcept bezig, maar daar kunnen we nog niet veel over zeggen. Ons eigen Brood en Spelen Festival in Wijk bij Duurstede is net afgerond.
En het Europees Jongleerfestival. Voor de 39e keer wordt dit rondtoerende festival georganiseerd wat door alle landen van Europa trekt. Dit jaar komen ze naar Almere. Het jongleerfestival wordt georganiseerd door vrijwilligers en jongleurs, maar wij doen de hele aankleding, vormgeving, productie en catering. Wij zorgen ervoor dat alle 6000 bezoekers in die tien dagen te eten krijgen en plezier kunnen maken!’
‘Onze ruimte werd te klein en we wilden iets anders. We hoorden van Sillyscreens, met wie we vaker hebben samenwerkt, dat er een ruimte vrij kwam. We kenden het UCL al wel door eerdere bezoeken van onder andere de open dagen.’
‘We hadden bij het eerste bezoek al een fijn gevoel. We zitten hier met meerdere ondernemers en we zijn allemaal bezig met een creatief vak. Het UCL is net een stap verder in haar organisatie qua stichtingsstructuur. Hier zien we een duidelijke zakelijke groei. Binnen het UCL heb en krijg je bijvoorbeeld de ruimte om op zoek te gaan naar je identiteit. En we lopen graag bij mensen naar binnen om samen te praten of te brainstormen.’