Dutch Portfolio
interview
interview
Bij Dutch Portfolio worden huisstijlen, jaarverslagen, websites, nieuwsbrieven en andere on- en offline communicatiemiddelen ontwikkeld en ontworpen. Het Utrechtse ontwerpbureau is gespecialiseerd in brand design, editorial design en communicatiestrategieën. Maar ze doen nog meer! Naast opdrachten voor klanten zetten ze ook eigen initiatieven op zoals de Creative Show-off. Dutch Portfolio is sinds 2007 gevestigd in het Uranus Cultuurlab.
‘We creëren identiteiten voor bedrijven en zijn gespecialiseerd in design, development en context. Dat betekent dat wij met communicatie bezig zijn in de breedste zin van het woord. De nadruk ligt op visuele communicatie, dus voornamelijk op grafisch ontwerp. Dat is ook het DNA van Dutch Portfolio. Development en context zijn daarin ondersteunend. We streven naar opdrachten waarbij we alle drie de disciplines in kunnen zetten of een combinatie van design en context nodig hebben.’
‘We werken het liefst met opdrachtgevers samen die de waarde van communicatie begrijpen en hier in willen én kunnen investeren. Daarnaast kijken we op relatieniveau of we een klik hebben voor een langdurige samenwerking. En het type product of dienst is natuurlijk ook belangrijk, het liefst eerlijk en groen. Het mooiste is wanneer je een combinatie hebt van meerdere factoren. We moeten er in ieder geval moreel achter kunnen staan.’
‘Waar wij ons in onderscheiden is de combinatie van design en context en dat we daarmee op een (inhoudelijk) hoog niveau zitten. Onze focus ligt op brand design: het creëren van identiteiten en het verhaal daarachter vertellen. We proberen de lat voor onszelf steeds hoger te leggen en zijn kritisch in wat we opleveren. Het is cliché, maar kwaliteit is voor ons echt belangrijk.’
‘DrieTour is een mooi voorbeeld van een opdrachtgever waarmee we al jaren met veel plezier samenwerken. Wij ondersteunen hen op het gebied van design en context waarbij we op alle niveaus samenwerken: van strategie tot uitvoering. DrieTour vertrouwt op ons kunnen waardoor we veel vrijheid krijgen. We worden ook meegenomen in de ontwikkelingen die de organisatie doormaakt. Verder mogen wij voor hen een vertaalslag maken van drukwerk naar digitaal. Drukwerk wordt steeds meer een specialisatie, omdat er digitaal veel mogelijk is. De combinatie hiervan kan de kanalen wederzijds versterken.’
‘Onlangs is de nieuwe huisstijl en de website van aannemersbedrijf BouwMaat opgeleverd. We ondersteunen deze klant op het gebied van design en context. We krijgen veel creatieve vrijheid. Het is een uitgebreide website waar veel ruimte is voor beeld en nieuwe projecten. In het verlengde van de website is ook de vormgeving en inhoud van de nieuwsbrief ontworpen.
Naast onze hoofdprojecten houden we ons regelmatig bezig met nevenactiviteiten. Zo zijn we samen met Greenberry founding partner van de Creative Show-off Utrecht. Een multidisciplinaire portfolio avond Utrechtse stijl. We misten in Utrecht nog een evenement voor de creatieve scene en besloten zelf het initiatief te nemen.
‘Wij zijn uitgekozen als winnende poster bij het Graphic Design Festival (GDFB) 2015 in Breda. Dat was echt een eer! Nu we dit ‘geproefd’ hebben is ons doel om aan meer design opdrachten mee te doen door ons werk in te zenden. Daarnaast zijn we terug te vinden op het marketingblog Frankwatching, waar we onze kennis over context delen. Verder zijn we natuurlijk ‘te zien’ bij al onze opdrachtgevers. Alles wat wij opleveren wordt uiteindelijk gebruikt voor de externe communicatie.’
‘Sietse stond acht jaar geleden ingeschreven op de wachtlijst van UCL1. Toen er een ruimte vrij kwam, heeft hij zijn studio hierheen verhuisd. Dutch Portfolio is daarna flink gegroeid. Toen er bij het UCL2 een grotere ruimte vrij kwam zijn we naar ‘de overkant’ verhuisd.’
‘Jazeker, het bevalt erg goed en de ligging is ideaal. Vanuit het centrum van Utrecht is het goed bereikbaar. Je bent in vijftien minuten op de fiets hier, je kan gratis voor de deur parkeren en er rijden bussen rechtstreeks vanaf Utrecht CS. Daarnaast is het gebouw een creatieve werkomgeving. Het fijne is dat we onze studio zelf kunnen indelen. Het is ook lekker anders. We vinden het leuk dat het heel ‘eigen’ is wat we hier doen.’
‘Dat je bij ons allerlei ondernemers vindt, zoals goede houtbewerkers, meubelmakers, architecten of productontwerpers. Het UCL heeft veel kwaliteiten in huis, maar veel mensen weten dat (nog) niet. Iedereen hier is best wel bescheiden en doet ‘gewoon’ z’n eigen ding. Maar het is heel cool om te zien dat iedereen hier professioneel bezig is en met een creatief beroep zijn of haar eigen kost verdient. Dat werkt heel inspirerend!’